Učiteľka

Autor: andrej smolka | 14.11.2017 o 14:46 | (upravené 14.11.2017 o 15:13) Karma článku: 11,35 | Prečítané:  8911x

Skvelý slovenský film, žne úspechy v takých kinematografických veľmociach ako sú Francúzsko, USA, Španielsko. Ako je to možné ?

Dalo by sa trošku škodoradostne povedať, že hlavný dôvod je v tom, že film nie je slovenský, ale česko-slovenský a srdce mu dal český režisér Jan Hřebejk. Ale nie je to len v tom. Film je autentický, postavený na skutočnom príbehu z 80-tych rokov a my všetci, čo sme chodili v Československu do školy v 70-tych a 80-tych rokoch sa v ňom nájdeme. Osloví však aj našu porevolučnú generáciu aj divákov v starých demokratických krajinách, lebo pojednáva nadčasové témy akými sú korupcia, ľudská dôstojnosť a pokrytectvo. Jediný rozdiel je, že v starých demokraciách akou je napríklad USA, kritiky píšu o skvelej zábavnej čiernej komédii a my to vnímame so slzami v očiach a zatajeným dychom ako bolestivú súčasť nášho života, spomienku na tie absurdné orwelovské časy.

A teraz sa premostime k našej súčasnej školskej realite na Slovensku. Naše školstvo charakterizuje  hlavná predstaviteľka filmu súdružka Mária Drazdechová poslednou scénou, keď po revolúcii ´89 nastúpi do novej školy, predstúpi pred deti v triede a povie: „Som vaša nová učiteľka slovenského jazyka, anglického jazyka, náboženstva a etiky. Teraz sa mi všetci po jednom predstavte a povedzte, čím sa zaoberajú vaši rodičia.“ Nie, nechcem tým povedať, že korupcia a zneužívanie postavenia učiteľa je ten hlavný problém, chcem povedať, že hlavný problém je nekompetentnosť učiteľov. Náš systém po revolúcii nepriniesol žiadnu kvalitatívnu zmenu, súdruhovia učitelia a súdružky učiteľky sa stali pánmi učiteľmi, ale nič sa nezmenilo, náš školský systém nedokázal prijať poznatky z fungujúcich systémov vyspelých krajín, nedokázal produkovať nových lepších učiteľov, náš školský systém ani systém nie je, oni to ani nevedia robiť, ani nevedia ako na to, len sa tvária, že robia koncepcie, ale oni ani nevedia, že zlyhávajú vo svojej základnej úlohe – vyprodukovať moderného kompetentného učiteľa, lebo ani nevedia, že to by mala byť ich hlavná úloha. Rýchlo hovoriaca a veľmi zaneprázdnene sa tváriaca nová ministerka Lubyová tomu asi tiež veľmi nepomôže a nie preto, že tak trochu pripomína vzhľadom učiteľku Máriu Drazdechovú ( Zuzanu Mauréry ), ale jednoducho preto, že tiež asi nevie o základnom cieli školského systému – vyprodukovať moderného a kompetentného učiteľa, resp. nevie ako to dosiahnuť, resp. sa ukáže ako ďalšia v poradí bábok na poste ministra školstva, zomletá korupčným politickým nastavením.

Ak by sa ma náhodou niekto chcel spýtať, či nie je cieľom školského systému vyprodukovať zo žiakov sebavedomých, kriticky mysliacich, tvorivých a samostatných ľudí, schopných uplatniť sa v dnešnom svete, tak ja odpovedám, že áno, presne takýchto ľudí systém môže vyprodukovať len cez jeden nástroj – cez kompetentného učiteľa. Naskytá sa nám ďalšia dôležitá otázka, čo je to kompetentný učiteľ ? Ak totiž nevieme ako má vyzerať, ako ho môžeme chcieť vyprodukovať ? Odpoveď poznajú tí, ktorí mali možnosť ovoňať súčasnú modernú zahraničnú školu. Tam sú kompetentní učitelia. Skúsme zadefinovať ich kľúčové vlastnosti :

  1. Vytvárajú si vzťah so žiakmi aj s triedou, sú vzťahoví ( poznajú osobnosti žiakov, ich rozdielnosti, sú dobrí psychológovia, nezanedbávajú komunikáciu s rodičmi ) a len tak mimochodom podmienka cez ktorú by neprešla polka slovenských učiteľov – majú radi deti.
  2. Sú energetickí , ich energia sa prenáša na deti, učia s vášňou – majú radi učenie ( ani si netrúfam odhadnúť , koľko slovenských učiteľov by prešlo ).
  3. Sú odborníci vo svojich predmetoch, vedia o predmete 1000x viac ako je v učebnici a neustále sa v tom vzdelávajú.
  4. Vedia učiť zaujímavo, zaujať žiakov, vyvolať v žiakoch záujem o predmet.          
  5. Budujú u žiakov sociálne zručnosti, tímového ducha, zdravé sebavedomie, tvorivosť, rozvíjajú individuálne talenty, nesnažia sa nútiť ryby liezť na strom a mačky plávať.         
  6. Majú u žiakov prirodzenú autoritu a žiaci sa tešia na vyučovanie ( koľko by prešlo? )

Zo všetkých slovenských učiteľov mojej dcéry spĺňala kritériá kompetentného učiteľa na ZŠ iba jedna učiteľka francúzštiny, aj tá odišla po pol roku, asi nezapadala do kolektívu. To už ja som bol na tom o niečo lepšie, síce bol tiež iba jeden – učiteľ matematiky, ale aspoň vydržal dva roky.

A tak si tu žijeme. Ak sa nič nezmení, tak kvalitné vzdelávanie bude drahé a bude si ho môcť dovoliť iba fragment slovenských rodičov a pre ostatných žiakov a ich rodičov odporúčam citát Franka Zappu starý 50 rokov : „Vypadnite zo školy skôr ako vám zhnije mozog pod vplyvom nášho podpriemerného vzdelávacieho systému, zabudnite na Stužkovú a vzdelávajte sa sami, ak máte nejakú guráž“

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.


Už ste čítali?